La escuela de EL Morche - Reisverslag uit el Morche, Spanje van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu La escuela de EL Morche - Reisverslag uit el Morche, Spanje van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu

La escuela de EL Morche

Door: AnneSoetens

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Anne

14 September 2010 | Spanje, el Morche

De eerste twee dagen op la escuela de El Morche zitten erop. Poeh poeh, ik weet zeker dat wanneer ze dit schoolsysteem in Nederland zien, ze knettergek worden.. complete chaos is 't hier maar goed... op zich wel grappig om daar tussen te zitten haha!

Ik zal bij 't begin beginnen...
Gisteren kwam ik zoals afgesproken om 10 uur in de morgen aangewandeld op de school. Daar aangekomen bleek het al meteen een chaos te zijn, want er waren twee leraren ziek en niemand leek te weten waar hij(vooral zij) heen moest en wat hij(vooral zij) moest doen. Ik werd naar de kamer van de 'hoofdmeester'(nee hij is geen directeur) gebracht en moest even wachten daar. Al snel kwam er een lerares bij me zitten en zij bleek degene te zijn die met me zou samen werken. Gelukkig kon zij redelijk goed Engels en was ze zich ook bewust van de complete chaos die er was. Zij was ook nieuw op deze school en vertelde me dat ze ook gisteren pas voor het eerst begonnen daar op school, maar ze verzekerde me ook dat het binnen een week allemaal goed zou komen (ik ben benieuwd.)

Na een contract te hebben getekend en 't een en ander te hebben uitgelegd over mezelf, het onderwijs in Nederland en wat ik hier moet gaan doen, mocht ik weer gaan. Ze wisten mijn rooster nog niet maar dat zou morgen (vandaag dus) klaar zijn. Dan zouden ze beter weten wat voor lessen ik zou moeten geven..
Oké, op naar 't strand dan maar weer..

Ik besloot 'n luchtbed te kopen, zodat ik lekker op de zee kon dobberen en niet continue op en neer hoefde te lopen omdat het toch best wel warm is hier (35 graden)..
's Avonds ben ik nog naar Torrox Costa gelopen, dat is ongeveer drie kwartier. Vervolgens heb ik de bus genomen naar Nerja om daar een dongel te gaan halen voor internet in mijn appartement. Dat kan niet in Torrox. Ook heb ik daar maar even wat gegeten want ik begon toch zo langzamerhand wat honger te krijgen (het was ondertussen half 8).

Goed... de tweede dag op de school..
Vol goede moed, liep ik vanmorgen om kwart voor 9 (ik moest om 9 uur op school zijn) over de boulevard naar de school. Ik kan je vertellen, dat is echt fijn.. lekker in 't zonnetje, niet te warm maar wel vol rust want iedereen leek nog in bed te liggen...
Daar aangekomen zag ik allemaal nieuwe gezichten, dus ik wist niet zo goed waar ik heen moest. Gelukkig kwam er op dat moment een van de jongere leraressen naar me toe gelopen en ze zei dat ze nog steeds niet goed wist wat ik moest doen, maar dat ik wel met haar mee kon komen. Ik was van harte welkom!!
Fijn om te weten, kan ik je vertellen als je ziet dat alles nog steeds complete chaos is!! Juan Ma bleek er nog steeds niet te zijn, dus ik kon ook niet naar m'n timetable vragen..

Dus de eerste twee lessen heb ik met Julia meegekeken. Nu is het daar zo dat de kinderen op leeftijd in verschillende klassen zitten (van de 1e tot de 6e, net zoals hier vroeger). De kinderen zitten de hele dag in hetzelfde lokaal en elke 45 minuten verandert de leerkracht van lokaal. In mijn ogen verklaart dat al een hoop van de chaos, maar goed. Het is namelijk zo dat de leerkracht wel van les wisselt, maar de kinderen eigenlijk gewoon doorgaan met waarmee ze gebleven waren. Voor mij was het natuurlijk extra lastig omdat ik ze niet kon uitleggen wat ik kom doen, aangezien de kinderen echt nauwelijks Engels kennen.

In de eerste twee klassen ben ik begonnen met het leren van de getallen (1 tot 10) en de kleuren. Dit ging redelijk, tenminste de kinderen die luisterden konden het redelijk. De anderen waren druk bezig met andere dingen. Nu moet je bedenken dat er nog twee andere leerkrachten in de klas waren, maar die er ook niets van zeiden. Zij waren druk in gesprek met elkaar dus verstoorden de les eigenlijk ook. Maar goed.. uiteindelijk kwam ik weer terecht bij Rocío, de lerares die ook Engels geeft en kan en die mij op sleeptouw nam. De laatste les die ik vandaag gaf was wel leuk. Deze kinderen luisterden goed en met hen kon ik ook de delen van het lichaam leren (dit bedoelen ze trouwens met het geven van engels en science).

Vervolgens ging ik weer naar Juan Ma om te vragen of ik al een timetable kon hebben... met z'n handen in z'n haar zei hij dat hij dat nog neit had omdat hij nog niet goed wist hoe of wat.. Dus ik zei dat het wel goed kwam, en of ik nog wat moest doen. Maar dat was niet zo, dus om 13.15 kon ik weer naar huis.

Ik ben benieuwd hoe de rest van de week/weken/maanden gaan..
't komt er in ieder geval op neer dat ik vier dagen in de week (maandag t/m donderdag) 4 uur per dag (van 9 tot 1) op school aanwezig moet zijn. In die uren heb ik 7x een klas en de rest krijg ik tijd om een soort lesprogramma voor de 6e klas te ontwikkelen. Dat is een beetje het idee...


Verder, iets heel anders.. kan ik vandaag een mountainbike ophalen bij de makelaar. Ze hadden er nog een staan die ik mag lenen. Maar ik moet 'm nog wel zelf komen halen, dus dat ga ik vanavond doen als 't iets minder warm is. Ik hoop dat ze er dan nog zijn, dat moet ik even vragen..

Hasta luego!!

  • 14 September 2010 - 14:40

    Loes:

    Hey zussie!

    Klinkt goed allemaal, even wennen net als hier in Tanzania! We zijn goed aangekomen, op onze koffers na, haha, maar komt helemaal goed! spreek je snel!

    Liefs Loes

  • 14 September 2010 - 17:59

    Jan&joos:

    Hey Anne,

    Wat een gave "werk"vakantie heb jij daar zeg. Alles mañana mañana. Je wordt er wel relaxed van denk ik.
    Geniet ze!

    Fijn dat Loes goed is aangekomen.

    Lieve groetjes

  • 14 September 2010 - 18:52

    Leonie:

    Hé An,

    Klinkt idd wel een beetje chaotisch daar allemaal. Maar voor jou is het wel een relaxed programma als ik dat zo lees. Bij ons op school gaat het ook niet zo soepeltjes als andere jaren. Wat een drukte meteen zeg met zo'n grote combi-klas. Ben alweer bijna aan vakantie toe. Veel plezier en succes verder. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter en Anne

Actief sinds 11 Aug. 2010
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 68239

Voorgaande reizen:

12 November 2012 - 01 Mei 2014

Mumbai.. een nieuw avontuur!!

05 September 2010 - 23 December 2010

Op naar de Costa del Sol...

Landen bezocht: