Voorbereidingen voor Sinterklaas... - Reisverslag uit el Morche, Spanje van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu Voorbereidingen voor Sinterklaas... - Reisverslag uit el Morche, Spanje van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen voor Sinterklaas...

Door: AnneSoetens

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Anne

30 November 2010 | Spanje, el Morche

Dinsdag 23 november
Vandaag weer ‘n ‘gewone’ dag op school. Ik heb de ochtend achter de computer gezeten en ’s middags zelf nog wat les gegeven… maar ja, dat viel ook wel weer mee want ze hoeven hier tot kerst maar 2 hoofdstukken gedaan te hebben en aangezien dat allemaal al klaar is, waren de kinderen een soort herhalingsbladen aan ’t maken wat inhoudt dat ze eigenlijk gewoon aan het kleuren waren haha! En in ’t laatste lesuur zou ik eigenlijk les moeten geven aan de 5e klas, maar omdat het donderdag Thanksgiving is en we een Amerikaanse op school hebben rondlopen, ging Amanda uitleggen aan de kinderen wat Thanksgiving is. Ook heel interessant en leerzaam, want dat wist ik eigenlijk niet echt. Verder wilde ik vandaag gaan werken aan m’n presentatie over Sinterklaas, maar op de computer op school stond alleen maar een Spaanse PowerPoint (op zich heel logisch), maar daarmee kon ik de animaties enz. niet goed vinden, dus besloot ik m’n laptop maar mee te nemen woensdag. Na school heb ik niet meer echt veel gedaan (tenminste, niet meer dat ik me kan herinneren..)

Woensdag 24 november
Met laptop en al naar school om daar hard aan ’t werk te kunnen. Even nagevraagd of ze draadloos internet hebben, zodat ik niet steeds dingen op de andere computer hoef op te zoeken en daarna weer via m’n usb-stick over hoef te zetten en gelukkig wilden ze me de code wel geven. Toen kwam ik achter ’n leuke verrassing: ik kon dus nu op internet en nu bleek dat ik hier ook een goede verbinding met skype heb en dus kan bellen en chatten met Wouter de hele dag :D. Dat scheelt ’n hoop beltegoed en ’t is nog eens gezellig ook! Zeker omdat ik deze week en volgende week van 9 tot 2 achter de computer moet zitten om de uren in te halen die ik vorige week heb gemist. (Jullie dachten toch niet stiekem dat ik gewoon vakantie had gekregen hè…..)
Maar goed, ik ben dus begonnen aan m’n Sinterklaaspresentatie, een heel leuke bezigheid.. doet me een beetje denken aan de stagetijd rondom Sinterklaas, alleen heb ik hier niet echt de Sinterklaasliedjes maar Kerstliedjes op de achtergrond… Na school nog even met mama geskyped en daarna weer richting huis.
Ik weet niet meer of ik had verteld dat ik de dochter van de dokter op woensdag Nederlandse les geef, maar goed.. dat heb ik dus ’s middags gedaan. Zij komen uit Nederland, maar wonen al 7 jaar in Spanje waardoor Stephanie heeeeel goed Spaans kan, maar minder goed Nederlands. Ik bedoel ze kan het goed spreken, maar de grammatica en spelling is nogal lastig. Dus help ik haar daarbij… Gezellig en leuk om te doen en ’t is een mooi extra zakcentje! Na de bijles nog even naar de supermarkt, wat eten en weer lekker warm voor de buis. Niet dat het hier heel koud is, maar ik vind ’t een beetje vreemd dat ’t buiten veel warmer is dan binnen in de school of in mijn appartement. In mijn appartement komt ’t omdat ’t op het noorden staat en er dus geen zon binnenkomt, maar ja.. gelukkig heb ik een kleine elektrische verwarming (dat is best uniek hier).

Donderdag 25 november
Toen ik op school binnenkwam dacht ik even dat Amanda jarig was, want verschillende mensen liepen op haar af en gaven haar 2 zoenen.. toen ik vroeg of ze jarig was zei ze nee.. dat is voor Thanksgiving.. hihi, echt een rare gewaarwording als je er niet bij stilstaat. Maar goed, vandaag stond de dag voor de kinderen dus in ’t teken van Thanksgiving tijdens de Engelse les en tijdens Science (want dan geven Amanda en Rachel les). Ik zag steeds als ik in de hal kwam kinderen druk bezig met het maken van grote wandtekeningen over Thanksgiving enz. heel leuk! Verder heb ik vandaag mijn Sinterklaaspresentatie afgemaakt, maar laat ik ‘m nog wel controleren op ’t Engels door Rachel. Vind ’t namelijk een beetje slordig staan als er allerlei foutjes in staan haha!
De Spaanse les ging vandaag niet door want Sergio moest naar een begrafenis, maar we hebben ’t verzet naar morgen.. Dit gaf me de tijd om ’s avonds met Rachel en Encarna (de muzieklerares) naar een bar te gaan om daar Engels en Spaans te praten. Encarna wil graag beter Engels leren (ze volgt ook cursussen enz.) en voor Rachel en mij is het goed om Spaans te praten. Erg gezellig!

Vrijdag 26 november
De laatste dag van de werkweek alweer… omdat ik m’n presentatie al af had, ben ik gaan zoeken naar knutselmateriaal. Dit omdat ik in de 2e klas een soort kroon met Zwarte Piet wil gaan knutselen volgende week. Dus hebben ze me naar het magazijn gebracht, waar ik eens goed heb huisgehouden. Helaas hadden ze alleen grote vellen papier/karton zodat ik ze zelf nog in stroken moest knippen (want ze pasten niet in de snijmachine). Maar goed, een leuke bezigheid! En daarna heb ik meteen een voorbeeldje gemaakt (zie foto’s). Doordat ik zo actief bezig was moest ik ook verschillende leraren uitleggen waarvoor het was, dus heb ik in m’n beste Spaans (en dat was goed!) uitgelegd wie Sinterklaas is. Nu bracht me dat meteen op het idee om m’n presentatie ook in ’t Spaans te vertalen zodat ik die aan de leraren kan geven, aangezien lang niet alle leraren het Engels begrijpen. Rachel had m’n presentatie nog goed nagekeken en er een paar kleine foutjes uitgehaald. Vandaag waren tegen het einde van de schooldag ook alle kinderen tekeningen met schildpadden op aan ‘t hangen in de hal. Ik vroeg me enorm af waarom ze dat deden, dus heb ik het gevraagd. Het is vandaag ‘el dia de no violencia’ en dus hebben de kinderen een schildpad versierd en een wens/boodschap erin geschreven.
Na school zijn Rachel en ik samen gaan lunchen bij mij thuis. Dit was ook erg gezellig en ik had dan daarna ook maar weinig tijd om m’n cadeautjes voor Sergio in te pakken. Hij was namelijk woensdag jarig geweest en ik had een paar flesjes Nederlands/Belgisch bier gekocht en wat pepernoten/strooigoed ingepakt omdat hij daar zo gek op is. In de Spaanse les kreeg ik te horen dat ik vandaag m’n examen kreeg, maar dat ik het ook in ’t weekend mocht maken, want Sergio vond niet dat hij er perse bij moest zijn. Maar ik mocht ’t natuurlijk niet maken met lesboek en aantekeningen!

Zaterdag 27 november
Vandaag is ’t een regenachtige dag.. echt niet fijn.. Wat dat betreft liever de sneeuw die nu als het goed is (tenminste, dat heb ik gehoord/gelezen) bij jullie ligt. Maar goed… Natuurlijk heb ik eerst een beetje uitgeslapen (voor zover dat kan als je om 8 uur klaar wakker bent!), waarna ik m’n vooraden fruit en groenten weer heb aangevuld voor een week. Eigenlijk was ik van plan om op de fiets naar de grote supermarkt te gaan en ook meteen even te kijken wanneer het fitnesscentrum open is, maar aangezien t echt vies weer was, heb ik dat maar niet gedaan. In plaats daarvan ben ik met de bus naar Nerja gegaan en heb ik daar wat rond gesnuffeld en even een kopje koffie gedronken in het barretje wat Wouter en ik vorige week hadden ontdekt. Daarna via de supermarkt in Nerja weer terug naar huis gegaan (dus zo hoefde ik niet echt door de regen). Vervolgens ben ik m’n Spaanse lesboeken goed door gaan kijken en gaan studeren omdat ik dus dit weekend het examen moet maken. Toen ik wel dacht dat ik alles in m’n hoofd had, ben ik toch maar wel op de fiets naar het fitnesscentrum gegaan. Inclusief sportkleren enz. Maar ja, daar aangekomen bleek ‘t echt zo dicht als wat.. dus helemaal voor niets natgeregend.... Even ‘n stukje verder gefietst naar Brasserie 010 (een Nederlandse Brasserie), want ik had bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn om in mijn laatste week een keer hier te gaan eten met collega’s. Aangezien ze hier blijkbaar hele goede biefstuk hebben en ook saté enz. (wat ze hier allemaal niet kennen). Dus heb ik even gevraagd naar de mogelijkheden en nog even zitten kletsen met Michèl, de eigenaar (en ware Rotterdammer en dus Feyenoordfan... en dat terwijl hij al 6 jaar hier in Spanje woont). Maar goed, nadat ik met hem heb afgesproken dat ik hem volgende week nog even bel voor een datum enz. ben ik weer (door de regen) terug naar huis gefietst, waarna ik onder een lekker warme douche ben gaan staan, nog wat heb gestudeerd en achter de buis (laptop) ben gekropen.


Zondag 28 november
Poeh poeh, wat gaat de tijd toch snel.. ‘t is vannacht eindelijk gestopt met regenen dus toen ik vanochtend opstond was de hemel weer strakblauw en scheen het zonnetje fijn. Na een lekker ‘s zondags ontbijtje had gemaakt (met verse jus en een baguette) ben ik rustig aan m’n examen begonnen. Dit ging best wel goed, alhoewel ik ook zeker weet dat ik een paar fouten heb gemaakt, maar goed... dat zal niet zo’n probleem zijn!
Verder heb ik vandaag natuurlijk weer niet zoveel gedaan. Ben wel lekker veel buiten geweest (want daar is ‘t warmer en fijner dan binnen). En op ´t terras was ´t prima vertoeven..

  • 30 November 2010 - 10:59

    Wouter:

    Hey schatje,

    Klinkt als veeeel regen... gelukkig kan ik dat hier helemaal compenseren voorlopig... water genoeg, maar geen druppel regen te bekennen!
    Een examen maken zonder toezicht zonder te spieken... zou me met mijn discipline niet gelukt zijn vrees ik.

    Ik denk dat als ik hier een schildpad versier en dat ik een groot probleem heb, maar zie er wel heel veel langszwemmen en ze zien er al vredig genoeg uit van zichzelf.

    Nog 5 weken...!

    X

  • 30 November 2010 - 12:05

    Elly:

    Hallo Anne, het is hier in Heeze sinds maandagmiddag een sneeuwlandschap. Dus snowboots weer aan. Groetjes van José(op de koffie geweest) en van Wouter(via skype contact gehad).

  • 02 December 2010 - 09:10

    Janske Beks:

    Hoi Anne,

    Wat leuk dat we nu ook officieel reisvriendinnen zijn. Geniet nog even in Spanje. Die foto van het terrasje eind november ziet er wel heerlijk uit. Vitamine Z. Wij hebben hier vooral sneeuw, heel veel sneeuw. Dat zorgt natuurlijk wel voor de nodige sneeuw- en ijspret. Alleen niet te lang, want het is echt gruwelijk koud. O ja, dat slapen is weer niet veel geworden. Ik heb het tot een uur of vijf volgehouden. Daarna hebben we nog gesproken over de stickerkaart, maar ik wilde toch weer tussen papa en mama liggen. Helaas geen sticker verdient dus...

    Groetjes Janske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter en Anne

Actief sinds 11 Aug. 2010
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 68241

Voorgaande reizen:

12 November 2012 - 01 Mei 2014

Mumbai.. een nieuw avontuur!!

05 September 2010 - 23 December 2010

Op naar de Costa del Sol...

Landen bezocht: