Sinterklaas, Ronda en zelfs al een beetje Kerst... - Reisverslag uit el Morche, Spanje van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu Sinterklaas, Ronda en zelfs al een beetje Kerst... - Reisverslag uit el Morche, Spanje van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu

Sinterklaas, Ronda en zelfs al een beetje Kerst...

Door: AnneSoetens

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Anne

07 December 2010 | Spanje, el Morche

Maandag 29 november
Echt ‘n leuke dag gehad op school vandaag! Ik heb namelijk met de 1e en 2e klas Sinterklaasdingen gedaan.. Eerst met de 1e klas: daar heb ik in het Engels (gecombineerd met Spaans omdat ze ‘t anders helemaal niet begrijpen) uitgelegd wie Sinterklaas is en waarom we dat vieren enz. Ook verteld dat ‘t dus iets anders is dan de kerstman.Verder heb ik verteld dat in Nederland de kinderen ook liedjes moeten zingen, mooie tekeningen moeten maken enz. en dan pas een cadeautje of iets lekkers krijgen. Hierna heb ik kleurplaten van Sinterklaas en Zwarte Piet uitgedeeld en zijn de kinderen gaan kleuren. Leuk om te zien dat Sinterklaas op zo’n moment echt alle kleuren krijgt (z’n kleding dan) omdat ze ‘m niet kennen! Toen we nog ongeveer 5 minuten hadden heb ik de kinderen allemaal hun ogen dicht laten doen en wat strooigoed uitgedeeld omdat ze zo goed hadden gewerkt. Echt mooi om te zien wat de reacties hierop waren! Nog een foto van ons allemaal samen en de les was al voorbij!
Na de pauze had ik twee keer een 2e klas waarmee ik de Zwarte Pieten kronen zou gaan maken. Maar ook hier natuurlijk eerst ‘n stukje uitleg. Daarna hard aan de slag.. en ik zou zeggen... de foto’s spreken boekdelen! (Helaas mag ik die hier niet op de site zetten.. )
Na school ben ik weer gaan lunchen met een aantal collega’s en kwam ik tot de conclusie dat een collega al een tijdje zwanger is, dus dat was wel leuk om te horen! Verder viel ‘t me op dat ik alle gesprekken kon volgen en dus ook een beetje mee kon praten!!! Nu ging ‘t vooral over het Hollandse weer hier (want het regende vandaag weer) en over wat iedereen in ‘el puento’ (de paar dagen vrij) gaat doen, maar goed... toch weer ‘n stap verder in m’n Spaanse carrière!

Verder over deze week geen ellendig lang verhaal over alles wat ik gedaan heb per dag.. want daar kan ik vrij kort over zijn... Niets..
Nou ja, dat is niet helemaal waar.. ik heb een (afscheids)etentje geregeld bij Brasserie010 voor 13 december, op vrijdag nog een Sinterklaaspresentatie gegeven voor de 3e, 4e en 5e klas, heel veel met Wouter geskyped, met Leonie en Tijn geskyped (Tsjonge, wat is die al groot!) en heel driftig gezocht naar een bezigheid voor de vrije dagen.. EN gevonden!
Ik ben namelijk zaterdagochtend om 6.45u met de bus richting Malaga gegaan, om vanuit daar nog 2 uur langer in de bus te gaan zitten naar Ronda! Ik had nog even liggen twijfelen toen m’n wekker om kwart voor 6 ging of ik wel zou gaan of me gewoon weer om zou draaien, maar ik heb doorgezet en daar ben ik echt blij om!
Ik denk dat ‘t zo ongeveer het mooiste is wat ik hier heb gezien! Wel een klein beetje jammer dus dat ik hier alleen naartoe ben gegaan, maar goed.. beter alleen dan helemaal niet!
Hmm.. Ronda dus.. Ik zal proberen uit te leggen waarom het daar zo bijzonder is.. Ronda bestaat uit twee stukken berg met een kloof ertussen van ongeveer 100 meter diep en een meter of 40 breed (dus van de ene naar de andere berg). Vroeger bestond Ronda alleen uit de ene kant van de berg, maar ze hebben ondertussen een mooie indrukwekkende brug tussen de twee stukken berg gebouwd. Maar goed, die brug is op zich al indrukwekkend, maar wat ik eigenlijk nog mooier vond was de natuur daar in die kloof... dat is een beetje moeilijk te omschrijven zo dus ik doe er maar ‘n foto bij en anders moet je binnenkort maar een keertje langskomen om de andere foto’s allemaal te bekijken..
Goed, ik ben dus allerlei bezienswaardigheden gaan bekijken zoals een stierenarena, de kathedraal, een huis van een oude Moorse koning: waar je met een trap van ongeveer 200 treden naar beneden kon lopen in ‘t pikdonker (een soort grot) en waar je uiteindelijk helemaal onder in de kloof terecht kwam bij een water..... Verder heb ik een wandelingetje gemaakt langs de stadsmuren, maar ik liep aan de kant buiten de stad over een klein herderspaadje (dus allemaal zand en kiezeltjes.. maar wel zo mooi). Er was een plein bij de kathedraal waar een soort van Middeleeuwse markt was, heel leuk om te zien, een hoop mensen verkleedt en ze verkochten kruiden, houten speelgoed, sieraden etc. Er liep ook een drietal muzikanten rond in deze stijl..
Ik ben over een mooi, lang pad naar beneden gelopen naar de oude stadspoort en zo langs de kloof. Ook dit was echt heel mooi! Verer ook handig dat ik nu helemaal weet dat ik totaal geen conditie meer heb haha! Jullie begrijpen dus vast ook wel dat ik dus toen ik weer boven kwam en zo ongeveer alles had gezien wat er te zien was, blij was dat ik even wat kon gaan drinken. Het bleek ineens al bijna 5 uur te zijn, dus ik heb de bus weer terug naar huis genomen waar ik rond half 9 aan kwam..

Zondag heb ik helemaal niets, maar dan ook niets gedaan.. behalve spierpijn gevoeld en moe geweest.. Maandag kwam ik tot de conclusie dat het buiten echt veel fijner weer is dan binnen (denk dat het ongever 8 graden scheelt ofzo) en ik zit dan dus ook vandaag (dinsdag) buiten op het balkon in een t-shirt dit te schrijven.. En de zon schijnt niet eens hier op m’n balkon, alhoewel ik die dadelijk wel lekker even op ga zoeken op een terrasje!

Even voor de geinteresseerden: de redenen waarom ik hier (alweer) vrij heb zijn deze:
6 december: Dag van de grondwet (Día de la Constitutión) Is ERG belangrijk voor de Spanjaarden
8 december: Onbevlekte ontvangenis van Maria (Inmaculada Concepcíon)
7 december: gewoon omdat het anders een werkdag is tussen twee vrije dagen...

‘t Is maar dat je het weet.. dat ik niet zomaar vrij ben....

Zo.. dit was het denk ik wel weer.. Oh nee.. wacht..
Ik was nog vergeten te zeggen dat ik op school, terwijl jullie in Nederland de laatste hand aan ‘t leggen waren aan jullie surprises (of niet), hier op school een enorm mooie kerststal is neergezet.. Of ja, kerststal is eigenlijk niet het goede woord.. meer compleet Bethlehem..........

Nou ben ik ik wel echt klaar met m’n verhaaltje.. misschien de volgende keer over Marokko (ik weet nog steeds niet of we daar nou heen gaan komend weekend of niet, dat hoor ik morgen...)

Tot de volgende keer maar weer!
¡Hasta luego!

p.s.1 De foto's komen donderdag.. mijn internetverbinding heeft geen zin meer om ze te uploaden...

p.s.2 Ik was Sergio aan 't vertellen van de week dat ik het zo vreemd en slecht vond dat er in de school eigenlijk niets van een verwarming is ofzo en dat de kinderen dus echt gewoon de hele dag met hun winterjas aan in de klas zitten te werken... Zegt hij: tja, maar dat is hier overal zo.. ook in de huizen.. Hij zei: Als het winter is en avond dan zitten mijn vriendin en ik ook met onze jas aan in de kamer tv te kijken ofzo.. VREEMD toch!
Plus in Nederland zou de Arbo-inspectie al lang op de deurmat van de school hebben gestaan als deze omstandigheden er waren.. Echt vreemd, want de kinderen van de 5e en 6e klas hebben wel allemaal hun eigen mini-laptop! Zeggen dat er geen geld is, is dus een slechte smoes..

p.s.3 Ik fietste net even naar Torrox Costa ('t is ondertussen avond) en ik zag op 'n bordje dat het om 19.00u nog 20 graden was....

  • 07 December 2010 - 12:27

    Hanneke:

    Ha lieve Anne!
    Leuk weer zo'n verhaal, ik ben benieuwd naar de bijbehorende foto's!
    Echt leuk dat je Sinterklaas geintroducteerd hebt in Spanje! Heb je ook verteld dat wij hier geloven dat hij uit Spanje komt? =)

    En doe maar even luxe zeg, sjongejonge! Ik weet nog niet of ik dit weekend wel/niet naar Marokko ga... Ik weet nog niet of ik dit weekend wel/niet naar buiten ga; wat een verschil he? Hahaha!
    Geniet er lekker van meid!!

    Xx Han

  • 07 December 2010 - 14:55

    Sonja:

    Hey anne!

    wat gaaf zeg wat je allemaal gedaan hebt :) ik begin nu toch best wel een beetje jaloers te worden vooral omdat het zo een lekker weer is en hier in Belgie het allemaal koud!! maare wanneer kom je precies terug naar nl? vroeg ik me namelijk opeens af toen ik van de week langs je huisje fietste!

  • 07 December 2010 - 16:02

    Sarah:

    Leuk verhaal Anne!
    En nu alweer een beetje richting de kerstsferen, ook gezellig!
    Ben erg benieuwd naar de foto's!

    Liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter en Anne

Actief sinds 11 Aug. 2010
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 68248

Voorgaande reizen:

12 November 2012 - 01 Mei 2014

Mumbai.. een nieuw avontuur!!

05 September 2010 - 23 December 2010

Op naar de Costa del Sol...

Landen bezocht: