Een heeeeerlijke rondreis door Andalusie! - Reisverslag uit el Morche, Spanje van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu Een heeeeerlijke rondreis door Andalusie! - Reisverslag uit el Morche, Spanje van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu

Een heeeeerlijke rondreis door Andalusie!

Door: AnneSoetens

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Anne

23 November 2010 | Spanje, el Morche

Hey allemaal,

Ik ben weer terug van weggeweest en ´t was heeeeeerlijk! Ik moet zeggen dat ´t wel een beetje afkicken is nu ik én weer terug ben in El Morche en weer gewoon moet ´werken´, én Wouter weer terug is naar Australië.. en nu echt.. dat wil zeggen dat ´t weer 6 weken duurt voordat ik ´m zie.. maar goed, daar komen we ook wel overheen!!
We hebben echt heeeel veel gezien in verschillende steden enz. dus waarschijnlijk vergeet ik de helft te vertellen, maar dat is misschien maar goed ook anders wordt ´t helemaal een enorm lang verhaal!
Maar goed, ik zal beginnen bij de zondag dat ik Wouter weer op ging halen van het vliegveld...

Zondag
Na m´n huisje weer eens te hebben opgeruimd en gepoetst en na lekker in bad te hebben gelegen, ben ik maar weer eens naar het vliegveld gegaan om Wouter op te halen. Vandaag zou ik alleen maar heen hoeven, want we hadden een auto gehuurd voor de rest van de week. Al snel hadden we elkaar weer gevonden, maar toen waren we elkaar ook weer kwijt, want Wouter moest beneden de auto gaan ophalen, maar daar kon ik niet komen.. heel vreemd allemaal maar goed, na ongeveer ´n uur zaten we dan samen in de auto op weg naar mijn huisje.
Ik had hem natuurlijk de opdracht gegeven om wat spullen mee te nemen vanuit Nederland en dat had hij dan ook netjes gedaan, zodat ik nu weer lekker kan smullen van dropjes en strooigoed en wat warmere kleren heb :)
Na nog snel wat te hebben gegeten was het alweer tijd om naar bed te gaan, zeker aangezien we redelijk op tijd op wilden staan om op reis te gaan.
Oh ja, ik mocht ook m´n schoen zetten.........

........ en raad eens... er zat een chocoladeletter in :) Hoewel ik me wel enigszins afvroeg hoe dat Sinterklaas en Zwarte Piet die nou in mijn schoen konden doen terwijl ze in Nederland zijn, heb ik daar maar niet teveel over gezegd...

Maandag
Na toch nog een beetje te hebben uitgeslapen zaten we om 10.30u in de auto richting Antequera (El Torcal). Na ca. 50 meter hadden we echter al ´n probleem, want de auto stopte er mee... hmm, niet echt prettig.. Het leek erop alsof ie ´t ook echt niet meer zou gaan doen, maar gelukkig na heel veel gas geven en herrie maken sloeg de motor weer aan en konden we verder. In het begin nog ´n beetje bibberig omdat het toch wel ´n risico is als de auto op de snelweg afslaat, maar later gezellig kletsend waren we op weg. We kwamen wel nog ´n levensgevaarlijke oma tegen die allebei de rijstroken gebruikte en steeds hard en zacht ging rijden.. jammer genoeg haalde ze ons steeds weer in als wij haar in hadden gehaald, maar gelukkig zijn ook hier geen ongelukken mee gebeurd. Goed.. na een tijdje zoeken in Antequera naar de weg richting El Torcal, kwamen we daar dan aan.. Echt adembenemend zo mooi dat het daar was. Een enorm rotslandschap lag voor ons uitgespreid alsof het een stukje niemandsland was. Na een sterke kop koffie (ja die lust ik voortaan) en even een dik vest (want het was een stuk kouden hier boven op de berg) zijn we een klein stukje gaan wandelen en hebben we wat foto´s gemaakt. Daarna toch maar besloten om weer terug naar de auto te gaan en verder te reizen naar Córdoba. Nadat we ook nog ´n hoop schapen op de weg tegenkwamen (die natuurlijk voorrang hebben ookal komen ze van links, voor, achter of waar dan ook) kwamen we dan in Córdoba aan.
Het bleek dat ons hostal echt midden in het historische centrum stond, in een klein straatje waar de auto precies (maar dan ook echt met maar één centimeter ruimte aan beide kanten met de spiegels ingeklapt) doorkon. Zo hupsa, naast de grote Mezquita/Kathedraal. We zijn hier meteen even wat gaan rondkijken en hebben over ´n oude Romeinse brug met watermolens gelopen. Verder waren we vooral behoorlijk gaar van ´t reizen en hebben we de rest van de avond doorgebracht in onze kamer.

Dinsdag
Vanmorgen redelijk vroeg uit ons bed en een lekker ontbijtje buiten de deur gegeten. Hierna zijn we een route gaan lopen uit één van de boekjes die ik had (José en mama, bedankt!). We zijn hierbij echt langs alle highlight gekomen, maar ook door de kleine, echt Spaanse straatjes. Enorm indrukwekkend! Verder hebben we natuurlijk lekkere tapas gegeten en een soort gazpacho gegeten uit Córdoba: salmorejo cordobés. Dit is een hele dikke, koude tomatensoep met spekjes en ei erop. Ook heb ik een glaasje geproeft van de Andalusische fino (een soort sherry).
Ik wil verder niet echt heel erg ingaan op wat we allemaal gezien hebben, omdat het dan én niet meer leuk is voor mensen die er nog zelf een keer heen willen en ik dan echt heel lang bezig ben met mijn verhaal... je moet maar ´n keer langskomen om de foto´s te bekijken ;)

Woensdag
Toen we vanmorgen wilden vertrekken uit Córdoba richting Sevilla, hadden we weer eerst ´n probleem met de auto.. Het leek wel alsof hij een soort van opstartproblemen had. Maar na weer heel veel gas en herrie deed hij ´t weer en konden we met ´n gerust hard op weg naar Sevilla. Eigenlijk maar een klein stukje, dus we kwamen alweer rond de middag in Sevilla aan. Het scheelde wel dat we bij een tankstation twee heel aardige mannen tegenkwamen die toevallig wisten waar ons hostal was. Ze stelden voor dat wij achter hen aanreden en voor het laatste stukje hadden ze een kleine plattegrond uitgetekend. Zonder problemen bleek dus dat we ook weer midden in ´t centrum waren gekomen bij ons hostel.
Ook hebben we vandaag het Real Alcazar (een heeeeel groot en mooi paleis van vroeger) en de Kathedraal en Giralda bezocht. Omdat elke keer dat ik in Malaga was het flamencomuseum daar dicht was, wilde ik daar hier in Sevilla heen dus dat hebben we ook nog gedaan. Later zijn we nog in een typisch Andalusische bar wat gaan eten.. of ja, ´t was meer snacken van een bord met spaanse hammen en kaas. Oh ja, en ´n glaasje cava (een soort champagne)Het weer was de hele dag nogal een beetje druilerig en we besloten dan ook om een kijkje te gaan nemen in de arabische baden. Een soort sauna, maar dan met badkleding (die we mochten lenen). Echt heel relax! Toen we hier uitkwamen zijn we op ons gemakje naar het hostel teruggelopen en zijn we lekker gaan slapen.

Oh wacht.. ik vergeet iets HEEEL belangrijks... Toen we in de auto van Córdoba naar Sevilla zaten (ja, ik weet ´t.. er zijn romantischere momenten) vroeg Wouter aan me of ik (als hij terug is in Nederland) bij hem wil komen wonen in Rotterdam tot hij z´n huis verkocht heeft en we samen wat kunnen gaan zoeken... en ik heb natuurlijk gezegd dat ik dat wel wil :) (vooral dat ergens anders iets zoeken, want Rotterdam is niet helemaal mijn stad ;))

Donderdag
Vanochten weer op tijd op gestaan en we hebben lekker ontbeten in een bar/restaurant dat in het boekje bekend stond om zijn goede ontbijten. Nou, daarvan was niets gelogen! Ook hebben we hier even een route uitgestippeld voor vandaag, wat wilden we allemaal zien en hoe gingen we dat in één dag proppen!
Eerst zijn we naar ´t plaza España geweest, een groot plein met een groot gebouw wat al voor verschillende doeleinden is gebruikt maar nu wordt gebruikt voor allerlei kantoren. Ook kon je daar over de ´gracht´ roeien, dus heeft Wouter mij lekker rondgeroeid en kon ik fijn in ´t zonnetje genieten van ´t mooie weer!
Terug via het park en daarna via Torre del Oro en de rivier naar het plaza de toros. Daar kregen we een rondleiding en werd ons vanalles verteld over het stierenvechten vroeger, nu en de kleding enz. die hierbij hoort. Interessant om te weten en ook nog eens goed voor mijn Spaanse luistervaardigheid aangezien de gids in ´t Spaans en Engels sprak.
Hierna zijn we in een ´coche de caballo´ terug naar het centrum van de stad gereden en hebben we een late siesta gehouden.
´s Avonds zijn we nog over een kerstmarkt gelopen: een hoop kraampjes die allemaal beeldjes voor een kerststal verkochten, inclusief het complete Romeinse leger en het Egyptische volk..... Daarna nog wat rondgedwaald en uiteindelijk naar een tapasbar gegaan waar ze iets meer dan gewone tapas hadden (ook uit het boekje). En daar hebben we enorm lekker gegeten en twee heerlijke flessen cava weg getutterd...
Later op de avond zijn we nog op zoek gegaan naar een bar waar een echte flamencoshow werd gegeven (niet zo een voor toeristen, maar echt zo´n serieuze met vooral zang en minder dans binnen in een donkere zaal). Ook hier vonden we het weer echt heel indrukwekkend en kregen we zelfs kippenvel van de muziek!


Vrijdag
Weer op tijd opgestaan en buiten de deur ontbeten. Daarna meteen naar Cádiz gereden, wat ook een mooie stad is. Prachtig weer en heeel veel gelopen (de blaren stonden op m´n voeten). We zijn in een toren geweest waar een ´camera oscura´ van vroeger was. We konden vanuit die toren heel Cádiz zien in 360 graden. Vanuit vroeger werden deze torens (er waren er 160 in de stad) gebruikt om te kijken of de handelsboten er al aan kwamen.. ook weer erg indrukwekkend! Helaas was de kathedraal echt belachelijk duur, dus daar zijn we niet meer in geweest. Wel hebben we nog even over het strand gelopen en zijn we naar de forten geweest (maar daar kon je niet in).
Toen we dat ook hadden bekeken zijn we weer terug naar de auto gelopen om richting Gibraltar te gaan.
Daar aangekomen moesten we ons paspoort laten zien en door de douane (we kwamen immers op Engels grondgebied). Ook zagen we de echte ´Bobbies´ rondlopen en de meeste mensen spraken ook echt Engels. In de hoofdstraat (Main Street) was het een drukte van jewelste want deze avond ging het dorp de kerstverlichting aanmaken. Een evenement waar je blijkbaar bij moest zijn. Wij zijn gewoon naar een hotel gelopen, nog even in een Engelse bar een pint gedronken en daarna naar bed gegaan.

Zaterdag
Vanochtend opgestart met een ´full Englisch Breakfast´ Even naar het toeristenbureau en daarna op pad. Eerst naar de botanische tuinen, vervolgens met de kabelbaan omhoog naar DE rots. Daar aangekomen zijn we ons pad naar beneden gaan lopen. We zijn een hoop wilde apen tegengekomen, die echt heel erg grappig zijn! Ze lopen ook gewoon op de weg enz. Verder zie je hier echt heel goed dat Gibraltar een heel strategische plaats is voor in een oorlog. Er waren veel bunkers te zien en zelfs een gangenstelsel waar honderden mensen hebben gewoond tijdens de oorlog. Ook hebben we nog een mooi herdenkingsmonument gezien uit de Tweede Wereldoorlog. Toen ik ergens van het uitzcht aan het genieten was, schrok ik enorm want een aap had besloten om op mijn rug te springen! Maar doordat ik schrok bukte ik en viel de aap weer van me af! Hierna zijn we weer naar beneden gelopen en hebben we nog een lekkere, Engelse lunch gehad: Fish and chips en spare ribs! Na alles met Gibraltar pounds te hebben betaald zijn we weer richting huis (El Morche) gegaan.

Zondag
Vandaag hebben we eigenlijk niets gedaan. Lekker uitgeslapen en aan het einde van de middag zijn we nog even naar Nerja geweest en daar hebben we lekker wat gegeten. Ook kwamen we een typisch Spaanse bar tegen, maar die bleek van Nederlandse eigenaren te zijn!
Onze laatste avond samen.......

Maandag
Vanochtend vroeg is Wouter weer richting Australië gegaan en ben ik opgestaan om weer naar school te gaan. Wel weer even wennen om vroeg uit m´n bed te moeten!!
´s Middags Spaanse les en ik heb Sergio verteld (in het Soaans) waar we allemaal waren geweest. Ook heb ik ´m pepernoten laten proeven: een groot succes!!!

Zo.. dat as het wl weer zo ongeveer.... sorry dat het zo´n lang verhaal is geworden, ik heb echt geprobeerd zo kort mogelijk te zijn...

Tot de volgende keer,
liefs Anne

p.s. José, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!







  • 23 November 2010 - 11:32

    Lot :

    Oke oke, ik moet dat dus zien als een nieuwe stap in jullie liefde, mijlpaal enzo en jullie feliciteren, wat ik dan ook van harte doe maar toch ..... rotterdam is wel heel ver !!!!!!

  • 23 November 2010 - 11:41

    Sarah:

    Heey Anne!

    Wauw, wat een verhaal zeg! Veel gedaan en gezien! En je gaat samenwonen, leuk!!!!
    Nu nog even de foto's checken...

    Het gaat best lekker met het Spaans spreken, of niet? Ik moet maar eens gaan oefenen wil ik naar Midden-Amerika ;-)

    Liefs en have fun nog daar!

  • 23 November 2010 - 12:34

    Loes:

    Hey Zussie!
    Ik geniet hier ook van jouw verhaaltjes hoor! Wat leuk dat jij en Wouter gaan samenwonen, zat er helemaaaaaaaaal niet aan te komen, haha! We vieren het snel nog wel een keertje in Nederland.
    Dikke kus Loes
    PS. Ben wel jaloers op de pepernoten...

  • 23 November 2010 - 17:45

    Mary:

    Zo Anne, jullie hebben een mooie reis gemaakt ( staat ook nog op ons verlanglijstje). Geniet nog van de resterende tijd, want het is zo voorbij.
    Leuk dat jullie gaan samenwonen en spannend waar jullie terechtkomen.
    Groetjes uit Doorwerth.

  • 23 November 2010 - 18:01

    Birgit:

    Ha Anne,

    Dat klinkt allemaal niet verkeerd :)
    En dan ook nog eens een mooi vooruitzicht als je terugkomt om te gaan samenwonen.
    Veel plezier en succes in Spanje.

    Groetjes, Birgit

  • 23 November 2010 - 21:04

    Cor:

    Ik zou willen dat ik nog 22 was!!!! Zucht........

  • 24 November 2010 - 03:47

    Rachel:

    Jeej gefeliciteerd! Super leuk! X

  • 24 November 2010 - 10:50

    Katrijn:

    Hey Anne,

    !at leuk al die verhalen weer! Geniet er nog maar lekker van :)
    En super leuk dat je gaat samenwonen! Ben heel benieuwd waar jullie samen terecht gaan komen!
    Liefs Katrijn

  • 24 November 2010 - 22:49

    Else:

    Piet Pedro natuurlijk die was nog achtergebleven in spanje! Die heeft die choladeletter gedaan! hahahaha.
    Fijn dat het gezellig was! En Tjonge die wouter, samenwonen, leuk! ben benieuwd waar jullie belanden, hopenlijk niet al te ver weg, australie ofzo...?! groetjes

  • 28 November 2010 - 12:07

    Marieke:

    Hee Anne,
    Dan zat ik toch in de buurt op damesweekend.

    Haha
    Nog veel plezier daar

    doeg

  • 28 November 2010 - 16:12

    Lianne:

    Ik heb genoten van het lezen van je reisverslag en......... gefeliciteerd dat jullie gaan samenwonen! Geniet nog van je laatste weken, we zien je gauw weer in Heeze!

  • 29 November 2010 - 15:25

    Hanneke:

    Hola Anne!!

    Mooi verhaaltje heb je geschreven zeg! En mooie fotootjes! Het ziet er echt mooi en gezellig uit!
    En gefeliciteerd dat jullie gaan samenwonen, te gek!! =)

    Hoe gaat het werken weer? Is het erg wennen?
    Hier ligt ondertussen de eerste sneeuw! Waat een mooi plaatje zeg (als je binnen zit....)
    Hoe is het weer bij jou?

    Geniet ervan daar en werk ze natuurlijk ook!
    xX Han!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter en Anne

Actief sinds 11 Aug. 2010
Verslag gelezen: 3594
Totaal aantal bezoekers 68242

Voorgaande reizen:

12 November 2012 - 01 Mei 2014

Mumbai.. een nieuw avontuur!!

05 September 2010 - 23 December 2010

Op naar de Costa del Sol...

Landen bezocht: