Ganesh Chaturthi - Reisverslag uit Bombay, India van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu Ganesh Chaturthi - Reisverslag uit Bombay, India van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu

Ganesh Chaturthi

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Anne

09 September 2013 | India, Bombay

Hey iedereen,

Wouter en ik hebben weer een nieuw educatief verhaaltje te vertellen :) Vandaag is hier namelijk Ganesh Chaturthi begonnen, een Hindoestaans festival dat 10 dagen duurt.
In het kort gaat het erom dat het einde van de moesson in zicht is en dat gevierd moet worden (Indiërs zijn ongeveer net zo erg als Spanjaarden als het gaat om nationale feestdagen enz).
Ganesh is de god die alle obstakels wegneemt, de zoon van Shiva. Veel mensen hebben dan ook een klein Ganeshbeeld in hun auto of thuis in een klein tempeltje staan. Tegelijkertijd is het zo dat je zodra Ganesh in de buurt is, ook extra moet opletten of je niets verkeerd doet. Maar goed, Ganesh zorgt er ook voor dat de regen op een gegeven moment weer ophoudt. Want hoe blij de mensen hier in juni ook zijn met al dat water, op een gegeven moment moet dat toch ook weer ophouden willen er niet al te veel problemen ontstaan.

Het festival houdt in dat er heel veel beelden van Ganesh worden gemaakt (van 30 cm tot 7 meter groot) en deze een paar dagen worden aanbeden en tot slot in de zee worden gegooid.
Wikipedia zegt het volgende:
Ganesh Chaturthi (गणेश चतुर्थी)is een Hindoeïstische feestdag ter ere van Ganesha, de olifanthoofdige zoon van Shiva en Parvati, die op veel plaatsen aanbeden wordt als god van de wijsheid, welvaart en goed geluk.
Het feest wordt gevierd tijdens de maand Bhaadrapada, en vangt aan op de shukla chaturthi, oftewel de vierde dag van de wassende maan. Dat betekent dat het begin van het feest meestal ergens tussen 20 augustus en 15 september valt. Het feest wordt geacht tien dagen te duren, tot Anant Chaturdashi, de veertiende dag van de wassende maan. In veel Indiase staten is de viering van Ganesh Chaturthi van minder importantie, maar het feest wordt zeer uitgebreid gevierd in de staten Maharashtra (daar vooral in Mumbai) en Tamil Nadu in India, en daarbuiten ook in Sri Lanka door deTamil minderheid, en op het eiland Mauritius.
Op de eerste dag van de viering wordt er door de aanbidders eerst ter purificatie een bad genomen, en koopt men vervolgens een beeld van Ganesha. De beelden, voorheen meestal van klei gemaakt maar tegenwoordig van diverse milieu-onvriendelijke pleistersoorten, vindt men in alle soorten en maten, van enkele centimeters tot metershoog. Dit neemt men dan in een processie mee naar huis, alwaar het beeld op een altaar wordt neergezet en versierd. Het beeld laat men voor de duur van het feest staan, en wordt 's ochtends en 's avonds aanbeden en voorzien van offergaven (vooral zoetigheid). Op de laatste dag van het feest wordt het beeld weer meegenomen, en in het water van de dichtstbijzijnde rivier, meer of zee gegooid, en bij ontstentenis daarvan in een emmer water opgelost. Met het gebruik van milieuonvriendelijke materialen heeft dit inmiddels vaak tot gevolg dat er in de dagen na het feest een immense vissterfte optreedt.

Nou is het zo dat Wouter en ik afgelopen zondag (ik was woensdag ook al geweest) zijn gaan kijken in een werkplaats waar ze deze beelden maken. En ik moet zeggen... het Brabantse Dag gevoel kwam wel een beetje naar boven!
Gisteren (zondag) zijn we ook nog op tv geweest hier, want ze waren aan het filmen in de werkplaats en kwamen (natuurlijk) naar ons toe om te vragen of ze ons mochten interviewen, wat we voor één keer wel leuk vonden! Onze 5 minutes of fame hier dus ook weer gehad! We moeten nog even op zoek naar de opname, maar zodra we hem gevonden hebben laten we het weten!

We zullen later deze week of volgende week ook nog wat foto's en een verhaaltje schrijven over onze ervaring van het festival, want we willen zeker gaan kijken naar het 'te water laten' van de grote Ganesha's. Dat schijnt echt een heel spektakel te zijn!

Liefs, Wouter en Anne

• 09 September 2013 - 11:48

Anny:

wow, Anne, wat spectaculair om dit mee te maken. Het is zo heel erg indisch en mooi om te zien, al die beelden! Extra leuk omdat je dat met de Brabantse Dag ook allemaal meebeleefd.
    Ik zou zeggen, geniet er van!

• 14 September 2013 - 15:41

Lianne:

Veel plezier op het festival, het ziet er erg Indisch, het zal wel erg kleurig zijn. Leuk dat je het met ons deelt. Hier is het omgeslagen naar herfstweer, nat en koud, terwijl we 1 week geleden nog met 30 graden buiten konden zitten.Ik ben benieuwd naar de foto's.