Op vakantie naar Rajasthan - Reisverslag uit Bombay, India van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu Op vakantie naar Rajasthan - Reisverslag uit Bombay, India van Wouter en Anne Joustra - WaarBenJij.nu

Op vakantie naar Rajasthan

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Anne

04 December 2013 | India, Bombay

Hey iedereen,
Weer een tijdje niets geschreven, maar er is wel een hoop gebeurd!
Even teruglezen om te kijken waar ik was gebleven: Diwali. Met papa en mama zijn we naar ‘The Dome’ geweest, een dakterras op een hotel, vanwaar we een mooi uitzicht hadden over de baai. Ik kan wel zeggen dat ik van mijn vuurwerkfobie af ben (of het in ieder geval goed getrotseerd) want het knalde aan alle kanten en aan alle kanten schoten de vuurpijlen met prachtig siervuurwerk omhoog! Erg mooi (en gezellig natuurlijk)!

Op 13 november kreeg Wouter vakantie!!! Helaas moest hij op deze dag nog een examen maken voor zijn werk, maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. 14 november vertrokken we ’s ochtends richting het domestic airport en kon onze vakantie door Rajasthan beginnen.
Wauw! Wat is dat een mooi stuk India zeg! Ik zal hieronder een heel korte samenvatting geven van wat we allemaal gezien en beleefd hebben.

14-11: Op weg naar Delhi, een goede vlucht met IndiGo en in Delhi stond Kamal, onze chauffeur voor de komende 2 weken al op ons te wachten. We hebben in Delhi de Lotustempel, Mausoleum van Humayun en het Qutbcomlex (Mehrauli) gezien. Onze eerste indruk van Delhi was dat het er erg schoon en geordend was. Natuurlijk was de temperatuur ook wat lager dan in Mumbai en het viel ons op dat er veel mensen op straat wonen.

15-11: ’s Ochtends vroeg een fietstocht door Oud Delhi, erg mooi en ook een stuk drukker en viezer! Na deze tocht van 3 uur (met onderweg een kopje chai en ook nog een boottochtje) stond Kamal weer klaar om ons naar Agra te brengen.
In Agra aangekomen zagen we wat meer koeien, geiten en zwijnen op de weg. Ook was het veel meer een gekrioel van mensen, auto’s, riksja’s en andere voertuigen. Vandaag ook nog de baby Taj Mahal bezocht en het Agra Fort. Erg mooi en indrukwekkend!

16-11: De Taj Mahal bezocht! Vroeg op om te zorgen dat we er nog met zonsopgang zouden zijn. Helaas waren we net iets later, maar dat veranderde niets aan het feit dat het een prachtig bouwwerk is!
Na de Taj Mahal vertrokken we richting Jaipur, onderweg nog een bezoek gebracht aan Fatehpur Sikri, een oud paleis van een Maharadja en de Monkeytempel. Vanaf Jaipur zagen we ook ineens veel pauwen rondlopen.

17-11: Jaipur op het programma, het Amber Fort, City Palace, Jantar Mantar (een observatorium van de Maharadja vol met zonnewijzers) en het Hawa Maha (een verblijf voor de haremvrouwen).

18-11: De weg vandaag leidt ons door kleine dorpjes en het platteland. We hebben veel mensen op het land zien werken (voornamelijk vrouwen). Vandaag gaan we naar Ranthambore, een klein dorpje met een groot wildlife park. Maar voordat we naar het resort gingen (wat echt prachtig was!) hebben we nog een fort bezocht en met het kijkertje van Caroline een krokodil gespot!
Op naar het resort, waar we in een tent zouden verblijven. Wauw! Wat een luxe hier, een mooie complex met superdeluxe tenten, grote kampvuren en een ‘huiskrokodil’. Bij het naar bed gaan lagen er zelfs kruiken in ons bed, want het koelt hier wel behoorlijk af ’s avonds!

19-11: Een dagje tijgersafari en relaxen. Helaas geen tijgers gezien (die lagen bij de andere ingang, waar wij niet heen konden). Wel een hoop andere dieren, vooral hertsoorten, en mooie natuur gezien. Met lekker eten, fijne kampvuren en gezellige mensen was dit een van de hoogtepunten van de vakantie! “Even helemaal weg….”

20-11: Vandaag een rit van 4-5 uur richting Bhainrorgarh Fort, een fort in een dorpje dat meteen ons hotel was. Wederom een indrukwekkend gebouw! Onderweg nog wat kopjes chai gedronken en een spontane run-in met de Toren van Pisa, Eiffeltoren, Piramides, Harbour Bridge en Taj Mahal (mini replica’s in de plaats Kota).

21-11: Een ontbijtje op het dakterras van het fort met een mooi uitzicht. Vandaag weer een lange rit richting Udaipur. Onderweg een stop gemaakt bij het fort van Chittorgarh. Het wordt een beetje saai, maar ook dit was wederom mooi en indrukwekkend! Ook hebben we hier de overwinningstoren beklommen en nog wat tempels bezocht.
Udaipur barst van de toeristen, vol met kleine (schone) straatjes met winkeltjes en koeien. Een prachtig hotel met een prachtig uitzicht over het Pichola Lake. En lekker eten in de restauranttuin aan het water. 1001 nacht is hier uitgevonden!

22-11: De dag beginnen met een ontbijtje in de zon, uitkijkend op badende mannen (wat een mooi gezicht is). Helemaal klaar voor een dagje sightseeing Udaipur.
Kamal heeft ons vandaag naar Saheliyon Ki Bari (Tuin der Hofdames), Moesonpaleis (met prachtig uitzicht over de stad) en het City Palace van Udaipur gebracht. We hebben een bootrit over het meer gemaakt richting Jag Mandir, een paleis midden op het meer. Het City Palace hebben we tot het einde bewaard en was erg mooi! Op de terugweg naar het hotel heeft Wouter nog wat maatblousen besteld en hebben we nog genoten van een heerlijke massage.

23-11: Vandaag naar Nalai, een klein dorpje met wederom een erg mooi heritage hotel. Onderweg de Jaintempel in Ranakpur bezocht, erg mooi! Ook nog even gestopt bij een originele, door ossen aangedraaide waterpomp (maar nog steeds in gebruik), vrouwen die het gras aan het snijden waren en een boom vol met vliegende honden! De hele middag verder geluierd en ’s avonds had Wouter een verrassing voor me (om de verjaardag van José te vieren!). We hebben gedineerd bij een oude waterbron vol met kaarsjes (step well diner) waar we op een ossenkar (compleet met hoofddoek en tulband) naartoe werden gereden.

24-11: De volgende stop is Jodhpur, onderweg nog een handwerkplaats van een pottenbakker en blokprintdrukker bezocht. Natuurlijk was het hier de bedoeling dat we wat kochten, dus dat deden we braaf! De volgende stop was in Bishnol (of zoiets), we zijn hier op bezoek geweest bij een mannetje thuis. Hij ging een welkomstdrankje maken………………….. van opium!
Vervolgens in Jodhpur nog met audioguide een fort bekeken en dat was het alweer!

25-11: Vandaag alweer naar Jaisalmer. We hadden hier een hotel binnen de muren van het fort. Wederom erg mooi! Ook het museumpaleis hier was weer de moeite van het bekijken waard. Verder hebben we hier nog wat rondgelopen door de straatjes van het stadje.

26-11: Vandaag met een jeep naar de woestijn gegaan. Onderweg even een stop gemaakt bij een, dachten wij, ruïnedorpje. Het bleek echter een filmset te zijn voor een Bollywoodfilm! Dus we hebben maar even achter de schermen meegekeken!
Vervolgens onze weg vervolgd naar een minidorpje (5 huisjes ofzo) waar we geluncht hebben en vanwaar we verder trokken per kameel! Na anderhalf uur, stopten we ergens midden in de woestijn, waar al iemand op een vuurtje aan het koken was. De veldbedden werden tevoorschijn gehaald en na het bekijken van een prachtige zonsondergang en een lekker dinertje, was het tijd om onder de grote sterrenhemel te gaan liggen! GEWELDIG!

27-11: Met zonsopkomst weer wakker, wederom een mooi gezicht. Na nog even op de kamelen te hebben gereden, weer terug naar Jaisalmer en door naar Manwar. Een mooi hotel met relaxed zwembad om nog 1 dagje te blijven.

28-11: Terug naar Jodhpur, vanwaar we met het vliegtuig terug naar Mumbai zijn gegaan. Helaas 3 uur vertraging, waardoor het verkeer in Mumbai ook weer op z’n drukst was!

Al met al natuurlijk een geweldige vakantie gehad!

De laatste paar dagen is alles weer zoals het was, Wouter aan het werk. Anne af en toe aan het werk en verder een hoop chaos en drukte in de stad! Oh.. en niet te vergeten Sinterklaas! Zondag 8 december komt hij hier aan bij de Gateway of India!
Donderdag 5 december hebben we een Sinterklaasavond met Boskalis en op 6 december een concert van Avicii!
Kortom, we hoeven ons niet te vervelen!

• 04 December 2013 - 09:38

Cor:

Jeetje, wat een mooie ervaringen!! Geniet ervan!!

• 04 December 2013 - 10:48

Caroline:

Helemaal gaaf, ben natuurlijk stikjaloers op het feit dat jullie op een filmset terecht zijn gekomen...Heerlijk, ben benieuwd of Wouter nou echt is bijgekomen tijdens deze vakantie? Fijn dat het kijkertje nog dienst heeft gedaan! Hoera!

• 04 December 2013 - 13:17

Toos:

Geweldige ervaringen joh...geniet ervan!!!

• 04 December 2013 - 14:48

Anny:

Prachtige dingen hebben jullie gezien. Leuk om te lezen. En voor nu: werk ze en voor straks: een fijne oerhollandse Sinterklaas!

• 04 December 2013 - 15:17

Tjerk:

Dat roept een hoop herinneringen op van onze valantie, leuk. Moet een super mooie vakantie geweest zijn!

• 06 December 2013 - 18:30

Lianne:

Wauw! Leuk om weer over jullie avonturen te lezen. Wat een geweldige plekjes hebben jullie bezocht. Dat is echt genieten geweest. Leuk dat jullie daar ook gewoon sinterklaas vieren. Bij ons op school was het op 5 december erg druk met de klazen en zwarte pieten, de spanning steeg enorm. Sinterklaas had zelfs op school gelogeerd. Voor veel kinderen (en hun ouders) ook wel weer fijn dat het voorbij is. Nog even en dan hebben we weer kerstvakantie!

• 25 December 2013 - 00:22

Marianne Huisman:

Hallo Wouter en Anne,
    Vanuit een stormachtig en nat Heeze wensen wij jullie fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.
    Leuk om jullie verhalen te lezen en fijn dat jullie zo'n geweldige vakantie hebben gehad.
    Groetjes Marianne Huisman

• 25 December 2013 - 10:12

Anouk:

heey Anne en Wouter
    hele fijne kerstdagen en al het goed voor het nieuwe jaar
    wat een mooie reis hebben jullie gemaakt
    groetjes Anouk